אסטרטגיית תוכן – מה זה?

כשבעל עסק נתקל במונח אסטרטגיית תוכן הוא נרתע לאחור – ובצדק. כיוון שבשנים האחרונות אל התוכן הפשוט, הקליט והנגיש שכל ארגון משווע לו התווסף תג מחיר יקר מדי, שנובע ממסעות פרסום רחבי היקף, סרטוני תדמית, תשלום של אלפי שקלים לספקים לניהול הערוצים הדיגיטליים והתעסקות בשיווק ששואב זמן רב מהעסק ולא בהכרח ניתן למדידה. אך העניין הוא שאסטרטגיית תוכן היא לא זכות יתר לעשירים אלא דווקא נושא למטיבי לכת – בעלי עסק ויוצרים, שיש להם מה לומר ונעזרים בערוצים הדיגיטליים כדי לבטא את השקפותיהם. אז מהי אסטרטגיית תוכן? וכיצד לבנות אסטרטגיית תוכן לטווח הארוך בעלות נגישה גם לבעלי עסק מתחילים? הנה כמה רעיונות שתוכלו ליישם כבר מעכשיו.

מהי אסטרטגיית תוכן?

אסטרטגיה היא תוכנית לניצול של גורמים ומשאבים שונים כדי לגבור על אויב במלחמה. כיוון שהנני שוחרת שלום אשתמש מכאן והלאה במונח "תוכנית תוכן" ראשית משום שאנחנו לא במלחמה והמתחרים שלנו הם לא האויבים שלנו, ושנית משום שתוכנית היא מינוח מדויק יותר לרשימת נושאים ושיתופי פעולה, שימצבו את העסק שלנו בהקשר הנכון.

ולמה הכוונה?

ובכן אם למשל אני מייבאת מכשיר לטיהור מים ואני מעוניינת להביא אותו לתודעה הציבורית (ואין ביכולתי למכור אותו בשווקים מקומיים) רוב הסיכויים שהייתי מגיעה לקהל היעד בשתי דרכים עיקריות:

  • הראשונה – דרך אתר הבית שלי שהוא השער הדיגיטלי של העסק והמקום בו אני יכולה לרשום כל מה שראוי ונכון ללא הגבלה וללא עלות (מלבד עלות תחזוקת האתר) והודות למנוע החיפוש של גוגל, אני אוכל אף להתקדם במעלה תוצאות החיפוש אם רק אתמיד להעלות תוכן אחת לשבוע או שבועיים (ואפשר גם יותר)
  • השנייה – דרך אנשי מפתח בתעשייה שצברו קהילה ואמון בקרב ציבור רחב ויכולים להדגים את יכולות המוצר שלי בשימוש היום יומי  – למשל שפים, בלוגרים של אוכל, תזונאים, נטורופתים וכן הלאה.

שני חלקים מרכזיים אלו הם המיקוד של תוכנית התוכן שלי וכדי לממש אותם עלי ליצור רשימה.

מה יכולה לכלול רשימה למסנן מים ביתי שמציעה חלופה למותג ותיק, שרכש את אמון הציבור?

  • יתרונות המוצר
  • מאפיינים ייחודים שקיימים במוצר וכיצד אלו מטיבים עם הבריאות
  • שימושים שניתן לבצע במוצר
  • מידע מקיף על תכונות במוצר למשל אילו מתכות יש במים שלנו וכיצד המוצר נותן להן פתרון או אילו מרכיבים חסרים וכיצד המוצר משלים אותם
  • עובדות על מים, כדור הארץ, שמירת הטבע, חיסכון וקיימות
  • לדבר על הרגלים של אנשים ברחבי העולם הנוגעים לרעיון או למוצר

וכן הלאה.

השלב הבא הוא שיתוף פעולה עם אושיות בעלות השפעה על דעת הקהל. אנשים שצברו סביבם קהל אוהדים ונוהגים לשתף פעולה עם מותגים בתחומים משיקים. ניתן לאתר אותם במרשתת או ברשת החברתית "אינסטגרם" דרך תגיות של מותגים גדולים. הם שם והם מחכים לפניות – והם ישמשו כשגרירים מעולים להפצת הרעיון, המוצר או השירות שלכם.

מימוש התוכנית

את התוכנית יש להציב בציר הזמן – כמה מאמרים יכתבו בכל חודש ומתי, מה התקציב המופנה למאמרים ומה התקציב המופנה לאושיות מובילות שיקדמו את הרעיון. כדי שתוכלו למדוד את ההשקעה שלכם תוכלו להצמיד קוד קופון לכל מאמר ולכל אושיית רשת כך שתדעו בדיוק מהיכן הגיעה הרכישה או הפנייה ותוכלו לדעת אם החזרתם את ההשקעה. זכרו ששיווק איכותי דורש השקעה לטווח הארוך, אך גם עסקים קטנים ומתמידים יכולים לזכות בתהודה ובקהל לקוחות נאמן בהשקעה תקציבית חכמה. היצמדו לתוכנית תוכן והעשירו את הרעיון העסקי שלכם.

כיצד תדעו מה מעניין את הלקוחות שלכם?

עסקים רבים השקיעו כסף רב בסרטונים ומסעות פרסום שלא הניבו להם תוצאות, לעיתים לא הייתה היענות מספקת להצעה ולעיתים לא ניתן היה למדוד את רמת העניין של הלקוחות בתוכן. כיצד תדעו מה מעניין את הלקוחות שלכם? לפניכם מספר דרכים

  • תוכלו לאפיין את האווטר בעזרת המדריך שכתבתי.
  • תוכלו לשאול את הלקוחות שלכם ברשתות החברתיות
  • תוכלו לעקוב אחר העוקבים הקבועים וללמוד אודות תחומי העניין שלהם. בחנו אם ישנם תחומי עניין משותפים, אחרי מי הם עוקבים, למי הם מגיבים ולמה הם מגיבים.
  • תוכלו לעקוב אחר עסקים בתחומים זהים או משיקים לתחום שלכם ולבחון את דרכי הפעולה והלקוחות שלהם.

המידע שתאספו ייסע לכם לקבל החלטות בנוגע לנושאים עליהם תבחרו לכתוב, נושאים שכלל הנראה יעוררו התעניינות בקרב לקוחות קיימים ולקוחות חדשים ויביאו לתהודה.

כיצד לקדם את התוכן בצורה אורגנית באינטרנט?

קידום אורגני מצריך השקעה באתר הבית, עדכון של תוכן חדש, מאמרים, סרטונים, רעיונות ודפים. כל אלו "מאותתים" למנוע החיפוש שהאתר שלכם מציע תוכן חדשני ובתמורה מנוע החיפוש מקדם אתכם באופן אורגני – כלומר ללא כל מאמץ פרסומי יזום מצדכם המצריך תשלום על "נדל"ן אינטרנטי" (שטחי מודעות באינטרנט בקדמת דפי החיפוש) .

כדי להצליח במשימה עליכם לדעת מהם ביטויי המפתח שכדאי לשלב בדפים השונים באתר כדי שגוגל ידע להציג ללקוח את הדף שלכם. כך למשל: אני כותבת תוכן ועורכת לשון ולכן בהכרח ארצה שביטוי זה ישולב בדפי האתר שלי כך שכל מי שמחפש כותבת אתרים, כותבת תוכן, כותבת מאמרים, עורכת לשונית וכותבת פוסטים יגיע אלי.

בחנו מהם ביטויי המפתח הנוגעים לעסק שלכם – גם כאן תוכלו לבצע "מחקר שוק", להיכנס לאתרי המתחרים ולבחון מה הביטויים הנוגעים אליהם. דרך נוספת היא להיעזר בספרות המקצועית ולבחון אתרים ומגזינים מובילים מחו"ל. גם משם אפשר להגיע לתוצאות מקוריות ומעניינות.

אם הגעתם לכאן ככל הנראה אתם בעלי עסק או בלוג המעוניינים לקדם את רעיון, מוצר או שירות מסוים באמצעות תוכן. יתכן מאוד שאתם מכירים את כוחו של מנוע החיפוש בגוגל, יש לכם סבלנות ואתם מוכנים להתקדם במעלה התוצאות. אם כך הם פני הדברים – יש לי חדשות בשבילכם – הגעתם למקום הנכון.

נעים מאוד שמי הילה צור שינזי ואני עורכת תוכן ולשון ומנתחת מידע ומודיעין עסקי. אני יוצרת תוכניות תוכן לעסקים על סמך מחקר רשתי במטרה להעשיר את עולם התוכן שלהם ושל לקוחותיהם ולהביא בכך לאהדה ולזכירה טובה יותר של המותג.

אני מזמינה אתכם להיעזר בשירותי לכתיבת תוכנית תוכן לעסק שלכם, ניתן ליצור עמי קשר דרך המייל: hillaschi@gmail.com או בטלפון הנייד: 050-9260882

דילוג לתוכן