כיצד טיפלתי במיגרנה שלי בדרכים טבעיות לחלוטין?

המיגרנה תוקפת כ-15% מכלל האוכלוסייה, מרבית הסובלות מהבעיה הן נשים, בעיקר סביב הוסת החודשית או בתקופות המאופיינות בתנודות הורמונליות, כאשר הטיפול בבעיה הוא בדרך כלל תרופתי, ניתן על ידי נוירולוג ולא חף מתופעות לוואי. כעורכת תוכן ולשון שמראיינת עשרות רופאים בשנה, זכיתי לראיין גם שני מומחים לטיפול במיגרנה, כאשר שאלתי אותם על דרכי מניעה טבעיות של ההתקף או דרכי טיפול טבעיות בעת ההתקף הם השיבו שכיום אין טיפול יעיל, אך יש תרופה חדשה, שניתן לקבל באמצעות זריקה, ויש בכוחה להגדיל את פרק הזמן בין התקפים ואף למנוע התקפים.

אני מודה ומתוודה, שתשובתם אומנם נטעה תקווה בליבי, שיום אחד, אם ארצה לפנות לפתרון קונבנציונאלי ייתכן מאוד ואוכל לחוש הקלה מהתופעה המטרידה את בריאותי, אך חרף העובדה, שאני לא פונה כעת לרפואה הציבורית, כל שנותר לי הוא לחפש פתרון טבעי – ולכן פניתי לעולם הפארה-רפואי שיקומי – עולם הפיזיותרפיה. אילו פתרונות קיימים וכיצד ניתן לשלב אותם בשגרת היום? הנה מספר המלצות שכדאי לנסות.

מיגרנה – מידע כללי שכדאי להכיר.

לפני שאשתף בשיטות שמצאתי להקלה על התקפי המיגרנה שפוקדים אותי מדי חודש, אני רוצה להרחיב מעט על התופעה. מיגרנה היא כאב ראש עז מאוד שמופיע בצד אחד ונמשך בין ארבע שעות ל-72 שעות (ויש כאלו שיסבלו מהתקף ממושך יותר). מההיבט הכלכלי המיגרנה גורמת לאובדן של עשרות אלפי ימי עבודה בשנה (אם מכפילים את ימי העבודה באחוז היחסי באוכלוסייה שסובל מהבעיה).

כיום ניתן לקבל הכרה בביטוח לאומי ואף אחוזי נכות על מיגרנה, אך קודם לכן יש לגשת לאבחון רפואי ולמצות את הטיפול הקונבנציונאלי. המיגרנה יקרה למשק בכל היבט, ועדיין הרופאים לא יודעים להצביע על הגורם המרכזי להופעתה, שכן התרופות כיום (כולל האביזרים הרפואיים שאינם תרופתיים) מטפלים בתסמינים ולא במניעה.

אז מה אני עושה כדי לטפל במיגרנה? מפחיתה מעוצמת ההתקף.

בדומה לשיטות הקונבנציונאליות גם הטיפולים "הטבעיים" יותר ממוקדים בתסמינים ולא במקור הבעיה. הם לא מרפאים ואף לא מונעים את ההתקף אבל עשויים מאוד להקל על עוצמתו ולקצר את משכו – וזהו הישג משמעותי, משום שגם אם הראש כואב מספר ימים בחודש – עדיין לא איבדתי צלם אנוש (תשאלו מה משאלת הלב של אלו שסובלים ממיגרנה בעת התקף פעיל, ותבינו מדוע.)  מבחינה מעשית במקום שאשכב על הספה כמו סמרטוט שחוק, אני יכולה לטפל בילדיי, לעבוד, לתחזק את הבית ולהמשיך בשגרת יומי, גם אם בתנאים נוחים פחות.

אילו פתרונות מסייעים לי?

הפתרון שמצאתי משלב בין שתי גישות טיפוליות המגיעות מעולם הפיזיותרפיה. הראשון הוא עיסוי באזור העורף במטרה להמריץ את זרימת הדם ולהקל על הכאב, והשני שימוש במכשיר "מייגרן ריליף" שרכשתי ברשת ובהמלצה של הומאופת ולשמחתי הרבה נוכחתי לדעת שההשקעה השתלמה.

מה כולל העיסוי הרפואי האישי?

העיסוי הרפואי מבוצע באמצעות אבן גואה-שה. אני נעזרת בקצה הישר של האבן או באזור שנראה כמו "גל" (מצרפת קישור לאבן איכותית שמצאתי ברשת) ומעסה באמצעות האבן בעוצמה מתונה את שני צדי העורף בסמיכות לעמוד השדרה (שימו לב לא לעסות את עמוד השדרה) הנה סרטון שממחיש את התנועה. אני חוזרת על התנועה עד שאני מרגישה שהאזור התמלא בחמימות וחשה הקלה בכאב תוך פרק זמן קצר.

מהו מכשיר מייגרן ריליף?

מכשיר מייגרן ריליף מבוסס על טכנולוגיית tens – זרמים חשמליים שמטרתם לשבש את הקשר בין אותות הכאב. בדרך כלל מומלץ להיעזר במכשיר מדי יום למשך 20 דקות לצורך טיפול מונע. בעת התקף פעיל נהוג להניח את המכשיר על המצח, ממש באזור הנקודה שמציינת את "העין השלישית", למשך שעה בעוצמה גבוהה מאוד. אלו שחוששים מעט מהטכנולוגיה יוכלו לצפות בסרטון הסברה שממחיש את הפעולה (מתוך הערוץ של מ.ד.ס).שילוב של שתי שיטות אלו יחד עם הקפדה על שתיית מים, הימנעות מחשיפה לשמש או לאור חזק וצמצום העומס מקלים מאוד על ההתקף הפעיל ואף מסייעים בקיצורו.

לסיכום, אני לא רופאה, רק עורכת תוכן ולשון, אמא צעירה ואישה עסוקה מאוד, שרק רוצה לחיות חיים בריאים וטובים בהתאם לסגנון החיים הים תיכוני. ההמלצה במאמר זה היא אישית, מבוססת על ניסוי וטעיה עצמאיים, ואינה המלצה רפואית. אם את או אתה סובלים ממיגרנה – מומלץ בכל מקרה לגשת לרופא נוירולוג כדי לשלול סיבות רפואיות אחרות מסכנות חיים. (אני עשיתי זאת לפני מספר שנים), אם הרופא הציע טיפול קונבנציונאלי תרופתי, ואתם מחפשים פתרון טבעי יותר – אפשר לבחון את הדרך שהטיבה עמי. אולי זו לא הדרך הטובה ביותר, אבל לפחות אני יודעת, שיש לי פתרון שאני יכולה להישען עליו.

ולסיום, חשוב לי לומר שהמאמר נכתב מתוך רצון אמיתי לשתף בפתרון אישי שסייע לי, אם התחברתם ותרצו לקבל תוכן נוסף ממני, אשמח שתירשמו לרשימת התפוצה שלי, או שתכתבו לי למייל: hillaschi@gmail.com  בברכת בריאות איתנה! הילה צור-שינזי, פלפל-לה שירותי תוכן לעסקים.

דילוג לתוכן