עבודה מהבית- איך להתחיל ובמה להתמקד?

לאחרונה ילדתי את בתי השנייה וזו סיבה מעולה לכתוב על אחד הנושאים שמעסיקים אותי רבות בשלושת השנים האחרונות- עבודה מהבית. או נכון יותר לומר איך עוברים מעבודה שכירה לעבודה מהבית, מה נדרש כדי להיערך, וממה מתחילים?

הקדמה

רבים מבינכם, בוודאי שמו לב שכל יום יומיים עולה כתבה חדשה במדורי הכלכלה שעוסקת על המעבר לעבודה מהבית. פעם זה נעשה בעקבות הרצון להתמודד עם גודש התנועה ופעמים אחרות בתואנה שיש רצון לאפשר לעובדים איזון טוב יותר בין חיי עבודה ומשפחה. (הציניקנים יוסיפו, שזהו רק תירוץ לניסיונות להתייעל בהוצאות התפעול השוטפות) כשמדובר על עבודה מהבית עבור שכירים הנושא נעשה מורכב יותר שכן עולות סוגיות של ביטוח, שימוש באמצעים אישיים, חשמל, מים, שכר דירה, פחת ועוד. נכון להיום נראה כי עדיין לא גובשה מדיניות בנושא, אך עצם העובדה, שהעניין עולה לכותרות מעודדת בהחלט. אבל לא בנושא זה המאמר עוסק, כי אם במעבר מעבודה שכירה לעבודה עצמית ואיך להיערך לנושא.

איך לעבור מעבודה שכירה לעבודה מהבית- ממה להתחיל ואיך להיערך?

ישנן מספר שאלות שעולות כאשר שוקלים לעבור לעבודה מהבית – מה עושים, במה אפשר לעבוד, ואילו כישורים נדרשים לכך? מחד אני יכולה לתת כאן רשימה של עשרות עבודות שניתן לבצע מהבית (פקידות ושירותי משרד במיקור חוץ, מכירות, שירות לקוחות מקוון, ניהול חנויות אינטרנטיות, כתיבת תוכן, עריכת תוכן, בלשנות, מחקרים, כתיבת עבודות לאקדמיה, חלוקת דואר או חלוקת עיתונים, לקוח סמוי של חברות סקרים, פתיחת קליניקה, שירותי שמרטפות, שירותי בלדרות, עוזרים אישיים, עיצוב אתרים, שירותי גרפיקה, קידום אתרים, תמיכה טכנית, מאמן כושר, בשלן קהילתי, צלם, יבואן או יצואן, מנהל עמודים עסקיים ברשתות החברתיות, אמן ועוד ועוד) למעשה כל עבודה שאפשר לבצע דרך המרשתת ושלא מצריכה משרד או שעות עבודה קבועות היא עבודה שאפשר לבצע מהבית. זוהי למעשה המהות- כל עבודה, שמשחררת את העוסק בה מפיקוח מתמיד ומהחתמת שעון עבודה- היא עבודה שאפשר לבצע מהבית. (גם אם בפועל היא נעשית ממתחם עבודה משותף, מהרכב, תוך כדי תנועה ואפילו מבית הקפה)

בדידות ועבודה מהבית

אחת הטענות המצדדות בעבודה משרדית עוסקות בתרומה הרבה שיש לעבודת צוות, בסיעור המוחות ובמפגש היום יומי עם אנשים אחרים. עבור רבים- עבודה מהבית משולה לבדידות איומה. אך עבודה מהבית יכולה להיעשות גם בצוות- בחלל משותף שהם שוכרים יחדיו או באמצעות משוב- כל אלו שומרים על הפרייה הדדית ותורמים לצרכים החברתיים של הפרט.

רשימת הצעדים למעבר מעבודה שכירה לעבודה מהבית

ברמה העקרונית, ההחלטה לעבור ממצב "שכיר" למצב "עצמאי" דורשת הכנה מוקדמת.
ראשית, מומלץ להיוועץ עם רואה חשבון ולהבין אילו זכויות וחובות עומדות לרשות העובד העצמאי. האם כדאי לו להתאגד כעוסק זוטר או כעוסק מורשה או בכלל חברה בע"מ הוא שותפות? שנית, פתיחת תיקים במס הכנסה וביטוח לאומי (זאת ניתן לבצע באופן עצמאי או להיעזר בשירותי רואה חשבון)

הצעד השלישי, ממה להתפרנס?

עוד בטרם ניתן יהיה להצביע על "כותרת העיסוק" חשוב להבין שהעיסוק תואם את אורך החיים שהאדם מבקש.
1. האם הוא נדרש להישאר בקרבת ילדיו הקטנים בבית?
2. האם הוא גמיש בשעות העבודה?
3. האם קיימת מגבלה פיזית, שמונעת ממנו לבצע תפקידים מסוימים?
4. האם הוא נדרש להכשרה נוספת?
5. מה השכר ההתחלתי שניתן לקבל במעבר לתחום שלא דורש הכשרה?
6. מהם חוזי ההתקשרות הנהוגים בתחום?
7. האם נדרשת נוכחות חלקית באתר העבודה?
8. איך הוא יכול לתקשר את היכולות והכישורים שלו, עם אלו מסרים, באלו ערוצים, באילו כלים?
9. מה מתאים לאישיות שלו- עבודה מרחוק, עבודה עם אנשים, עבודה שדורשת זמן רב מול מחשב, עבודה שדורשת מחקר, עבודה גמישה שמאפשרת תנועה ועוד.
10. אילו אמצעים הוא נדרש להשלים על מנת לממש את הכיוון שבחר? (לקנות מחשב, שולחן, ליצור פינת עבודה, לשכור פינת עבודה, לרכוש רכב וכולי)
11. מה גובה ההשקעה הראשונית הנדרשת, ומהיכן ניתן לתקצב את הנושא?

רק לאחר מענה על שאלות אלו ניתן להבין מה עשוי להיות הכיוון העתידי שיביא להתמדה ולבסוף- להצלחה

אילו צעדים נוספים מומלץ לבצע בשלבים הראשוניים?

ייעוץ וליווי עסקי- רבים אולי עלולים לחשוב שמדובר בהוצאה מיותרת, אך כמו שכל כותב תוכן צריך עורך תוכן שיבחן את העבודה שלו, כך גם כל אדם המעוניין לצאת לעצמאות צריך מישהו, שיכול להתבונן מהצד ולראות מה בר מימוש ומה עשוי להישאר בגדר חלום. ההמלצה החמה ביותר שלי אל אלו שרוצים לצאת לעצמאות היא להקצות כארבעת אלפים שקלים לליווי עסקי בשנה הראשונה.
הכשרה מקצועית- כאשר קיימים פערי ידע בצעו סקר שוק, התייעצו בקבוצות ובפורומים ובחנו את תכנית הלימודים המתאימה ביותר לתנאים שלכם. הכשרה מקצועית טובה עשויה לפתוח דלתות והזדמנויות שגם לאחר שלוש שנים לא היו נפתחות בפניכם.
אם ניתן צברו ניסיון כשכירים בתחום- רק אם הדבר ניתן ואפשרי נסו להקצות כשנה עד שנתיים בעבודה מול צוות או בעבודה שכירה בתחום שלכם. רוב הסיכויים שהשכר יהיה נמוך יותר, אך הידע שתצברו יהיה יקר מפז.

לסיכום, כפי שניתן לראות נדרשת היערכות על מנת לעבור מעבודה שכירה לעבודה עצמית. צברו ידע מקדים, היוועצו עם אנשי מקצוע ( יועצים עסקיים ורואי חשבון) והכינו את הקרקע לקראת המעבר. מניסיון אישי, אוכל להעיד שמדובר במהלך משנה חיים, שמהווה הזדמנות לשיפור תמידי ברמה האישית וברמה המקצועית ועל אף התלונות הרבות והמצב העגום מבחינת החקיקה בכל הקשור לעובדים עצמאיים- עדיין אלו שניחנו באופי יזמי אשר זקוקים לחופש פעולה יפיקו מהמהלך סיפוק רב.

לסיום בנימה אישית, עבורי עבודה מהבית היא הרבה מעבר לסידור משפחתי נח. פעמים רבות אין זה עניין נח כלל וכלל. קיים מתח רב בבית, כשאני נדרשת לעבוד בזמנים בהם הילדים זקוקים לי, לא תמיד ניתן להפריד בין העבודה לבית ונדרשת משמעת עצמית לנושא. אך עדיין אני מאמינה, שחברה שבונה את חוסנה נדרשת לאיזון. העבודה מהבית לימדה אותי לבצע את ההפרדה, להניח את העט בזמן ולכבות את מסך המחשב, להתמודד עם הסוגיות המשמעותיות בחיים ולא "לברוח" לעבודה. לעבודה מהבית יש תמורות חיוביות– הפחתת הגודש בכבישים, זיהום האוויר, הסבה של מבני משרדים למבני מגורים, פריחה ושגשוג של קהילות ויצירת מיזמים משותפים- כל אלו בונים חברה בריאה ומרחיבים את התחרות.

כולי תקווה שעוד ועוד אנשים ישקלו לחיוב מעבר לעבודה מהבית.

הכותבת היא הילה צור שינזי, פלפל-לה, מידענית ועורכת תוכן ומקדמת את רעיון העבודה מהבית
מוזמנים לעקוב

אינסטגרם: https://www.instagram.com/hillatzur_pilpela/
פייסבוק: https://www.facebook.com/%D7%A4%D7%99%D7%9C%D7%A4%D7%99%D7%9C%D7%94-Writing-Lifestyle-614155895333795/?ref=bookmarks

דילוג לתוכן