ארוחת ערב לחבר או לחברה ללא גלוטן

טיפים מוצלחים לחמין ללא גלוטן

אומנם אנחנו בחודש פברואר, ונראה כי מערכת הגשמים המבורכת כבר מאחורינו, אבל עדיין קר, וכשקר כולנו רוצים לאכול חמין. כך תכינו חמין ביתי ללא גלוטן 😊

מה יש בו בחמין?

החמין הוא מאכל חוצה עדות, ישראלי במלוא מובן המילה, אשכנזים אוכלים אותו עם קישקע, ספרדים אוכלים אותו עם בשר ("גולש") בשר בשרני ושומני שבושל היטב ולאורך זמן וכולם מוסיפים לו קטניות, תפוחי אדמה, אורז וגריסי פנינה. כספרדייה גרסת החמין הביתית שלנו כללה תמיד אורז ולא גריסי פנינה, ולכן עבורי תמיד היה זה מאכל ללא גלוטן, ובכל זאת בין אם אתם רוצים להכין חמין בבית ובין אם אתם מתארחים והמארחים מבקשים הנחיות כדאי שתכירו כמה טריקים שיקלו עליכם מאוד.

כלי בישול מומלצים לחמין

חמין הוא מאכל ביתי שמתבשל לאורך זמן ועל אש קטנה – וככה הוא טעים במיוחד, כי כל הטעמים נספגים בו. אני מכינה את החמין הביתי שלי בסיר מברזל יצוק (כמו פוייקה) שאני מכניסה לתנור למספר שעות, אימי משתמשת בסיר חשמלי ולעיתים מניחה אותו על פלטת השבת כדי שימשיך להתבשל.

הצטיידות באביזרים לחמין

מעולם לא הכנתי חמין על גריסי פנינה או חיטה, גם לפני גילוי הצליאק, אלא תמיד בחרתי באורז יסמין או בסמטי, שאותו תיבלתי עם כמון וכורכום. כשאני מכינה את החמין אני מכניסה את האורז לחיתול טטרה (חיתול בד) וכך גם את הקטניות. הבשר, הביצים ותפוחי האדמה מאוחסנים בסיר ללא הפרדה.

בחירת התבלינים לחמין

התבלינים הם המוקש בבישול ללא גלוטן, אף אחד לעולם לא יחשוד שהמלח, הפלפל, הכמון, הכורכום והפפריקה (יש כאלו שמוסיפים גם אגוז מוסקט וקינמון, זה הכול עניין של טעם) יכילו גלוטן, לכן חשוב להיערך מראש עם תבלינים שידועים כנקיים מגלוטן: מלח הארץ, תבלינים של "טעם וריח", "מימון", "פרג", "התבלינים של איילת" ומותג הבית של "שופרסל". אם המארחים מתעקשים לבשל עם תבלינים שקנו בשווקים ונטחנו במיוחד עבורם – הסבירו להם, שאין ביכולתכם לצרוך את המנה, כי אתם לא יודעים באיזו סביבה התבלינים נטחנו, ולכן המנה תהפוך ל"עלולה להכיל גלוטן". אני מקווה בשבילכם שהמארחים שלכם מבינים.

מרכיבים לחמין ללא גלוטן

המידע הזה נאסף בקפידה ממספר קבוצות לצליאקים – ראשית מומלץ מאוד לנסות לרכוש שברי תירס (שימו לב שאתם בוררים לפני בישול), אפשר להחליף את גריסי הפנינה א באורז בסמטי, יסמין או בר. יתר המרכיבים קלים מאוד ואינם מצריכים תחליפים – תפוחי אדמה, בשר, ביצים, קטניות (שעועית לבנה, חומוס, שעועיות מסוגים שונים בתפזורת וכן הלאה).

הרכבת המנה

כשצוללים פנימה אל הקולינריה הישראלית מבינים שהמנות האהובות והטובות ביותר הן גם הקלות להכנה. רשימת המרכיבים בדרך כלל מצויה בכל בית, עיקר ההכנה היא בחיתוך ובקילוף והמרכיב החשוב ביותר הוא כמובן הסבלנות. שימו לב שצריך להשרות קטניות יממה לפני הכנת המנה.

לצורך הכנסת חמין הכינו סיר נקי, שטפו היטב כוס אורז ותבלו אותו בשמן זית, מלח, כורכום, כמות ופלפל (אפשר גם להסתפק במלח ופלפל) הכניסו את האורז אל שקית "קוקי" או לחיתול בד "טטרה" (אפשרות בריאה יותר בעיני).

אפשר להכניס לסיר קטניות שלא הושרו מראש

שטפו קטניות (שעועיות למיניהן), השרו אותן למשך יממה (אפשר להשרות יחד באותה הקערה) והכניסו לסיר – אם הכנסתם לסיר קטניות לא מושרות, השתמשו ביותר מים מעבר לכיסוי המנה.  (אני מכניסה שתי כוסות קטניות)

קלפו תפוחי אדמה והכניסו לסיר או לחילופין, אל תקלפו אבל בצעו מעט את הקליפה, כדי שיהיה קל לקלף אותה לאחר מכן.

הכניסו ביצים לסיר (עדיף לא לשטוף) – אני מבשלת את הביצים קודם כמשנה זהירות (בין כה וכה אני רוצה שהן ישחימו ויספגו טעמים).

לגרסה הבשרית- צרבו בשר, שעמיד לבישול ארוך טווח, במחבת עם בצל, לאחר מכן הכינו משרה עם סילאן, רוטב סויה, פפריקה והכניסו לסיר

כסו במים, רסק עגבניות, אפשר לגם להוסיף סילאן וסויה, תבלו בשמן זית, מלח, פלפל, פפריקה והרבה מאוד כמון, הביאו את הסיר לרתיחה על הגז והכניסו את הסיר לתנור למשך כעשר שעות ב-100 מעלות, חום עליון ותחתון. התנור מבשל את החמין מכל הכיוונים וזה היתרון הגדול!

כשתפתחו את הסיר תתמלאו בתחושה של אושר בל יתואר! ואם החמין יבש מדי הוסיפו כוס מים והמשיכו לבשל. בתיאבון!

דילוג לתוכן