קיימות וצרכנות חכמה בעידן של עודף פרסום

לא כתבתי פה זמן רב… הדחקתי את הבלוג שלי הצידה וכתבתי לאחרים. אבל הנה אנחנו כבר בסוף נובמבר 2021 ואני כבר מותשת ועייפה מכמות ההודעות שקיבלתי מכל ספק שאי פעם גלשתי באתר שלו או רכשתי ממנו משהו בעבר. רוויתי, עייפתי ובעיקר הרגשתי שכל הודעה שולחת ידיים לארנק. התחושות הללו עודדו אותי לעשות את הצעד הבא לפיתוח הבלוג שלי ולהתחיל את מה שרציתי כבר לעשות ממזמן – לכתוב יותר על אודות אורח חיים מאוזן ומודע. ואני שמחה לפתוח אותו בפוסט-בלוג שכולו מוקדש להעלאת המודעות לצריכה חכמה. אז מתחילה 🙂 אחלו לי בהצלחה כדי שאוכל להתמיד ולהעשיר אתכם בכל הידע שצברתי לאורך התקופה!

נפשי נקעה מחודש נובמבר

מבצע חדש, עוד הנחה שלא תחזור, אירוע מכירות נוסף לחודש נובמבר, יום אחרון למבצעים… אני מודה שכבר עייפתי מכל הפרסומות על חודש הקניות – חודש נובמבר, בעיקר משום שאני מבינה מה המשמעות והמחיר (תרתי-משמע) של מבצעים אלו, וכדי להסביר את עצמי טוב יותר, אמחיש מספר עובדות:

מבצעי נובמבר חוזרים כל השנה

כולנו מחכים לחודש הקניות המיוחל בו נוכל סוף סוף לרכוש את המחשב הנייד שצריך לחדש, את מכונת הכביסה בהנחה שלא תחזור, את הז'קט הפרחוני בעשרות שקלים פחות ובמילים אחרות – אנחנו מעדיפים לשלם פחות אבל בפועל קונים יותר ממה שתכננו ואולי יותר ממה שיכולנו להרשות לעצמנו. יש מאיתנו שיעצרו ויעריכו את ההשלכות הסביבתיות של לקניות עודפות ובוודאי לשובל הפסולת והזיהום שהרכישות הרבות מייצרות, אבל רובנו (וזו המציאות) עדיין ימשיכו לקנות בגדים, צעצועים ושטויות לבית באתרים זולים מהמזרח הרחוק כדי לספק צורך רגעי או את התחושה שאין שנייה לה – החשש לצאת "פרייארים".

אל תחכו לנובמבר – תקנו לאורך השנה

המציאות מלמדת, שלאורך השנה אפשר ליהנות ממחירים מוזלים בכמה נקודות זמן – בין מעברי עונות, מכירה מוקדמת בתחילת עונה, רכישת פריטים מעונות קודמות או פריטים מתצוגה ובין אם מרכישת פריטי יד-שניה (שוק צומח) וזאת מבלי לחכות למבצעי נובמבר. נוסף לכך לכל מותג מכובד יש מובילי דעה – בלוגרים ואושיות מפורסמות שמפרסמות קודי הנחה לרכישה. מה תוכלו לעשות כדי למתן את התקף הרכישות בחודש נובמבר – להתמיד ולעקוב אחר מותגים אהובים ומשפיעים שונים לאורך השנה וליהנות מההנחות השוטפות. 

קיימות ויד-שניה

אחד השווקים המתפתחים היום ובצדק. בשוק ישנם מיליוני פריטים שיכולים להתאים לכם וממתינים לרכישה מחודשת – פריטים אלו מפורסמים ברשתות החברתיות ובלוחות המכירה האינטרנטיים, העדיפו לחדש ולייפות פריט ישן על פני רכישה של פריט חדש. זה זול, חסכוני, מספק ומעניק ערך גם לדור הבא.

נוסף לכך, תופתעו לגלות שהפריטים הישנים מאריכים ימים ומשתבחים עם השנים אף יותר מהפריטים החדשים שקניתם בשנים האחרונות. רק לאחרונה גיליתי שיש מישהי ישראלית שמתגוררת במילאנו ורוכשת פריטי לבוש מיד שנייה משובחים – חלקם מעוצבים על ידי בתי העיצוב המפורסמים והיוקרתיים ביותר בעולם. נדהמתי מן היופי, מאיכות הבדים, מהתפירה המדויקת ומהחשיבה שהושקעה בייצור הבגד – ובעיקר הופתעתי לטובה שפריטים אלו נשמרו במצב כמעט חדש – אף על פי שנלבשו לעיתים במשך תקופות חיים שלמות.  (הנה שמחה שרכשתי ממנה לבתי :))

יד שנייה זה לא ביטוי לקמצנות אלא לרכישה חכמה

למה לא לקנות יד שנייה בעצם וליהנות מפריט ייחודי, מקורי וחד-פעמי במחיר נגיש? הפריט יהפוך לשלכם לאחר שתכבסו אותו, תצבעו או תרפדו אותו וישמש אתכם לאורך תקופה – ולאחר מכן תוכלו אף אתם למכור אותו הלאה. חשבו יד שנייה – זה בריא יותר לעולם שלנו, ואם כבר העדיפו את מה שלא מצריך ניוד הובלה כבדה. יד שנייה יש בכל מקום – התחילו ברחוב שלכם, אחר כך עברו לאתרי המכירות ברשת ובהמשך המשיכו הלאה אל הרשתות החברתיות – חנויות יד-שנייה מפרסמות לעיתים "מלאי מת" מעונות קודמות – ולכן תופתעו לגלות שמה שמוצע כ"יד-שנייה" הוא למעשה יד-ראשונה שמעולם לא נלבש או ננעל. (האופנה בין כה וכה חוזרת, הנה רק עכשיו חזרנו לראשית שנות ה-2000 ­– למי שלא מעודכן מבנינו :))

קבוצות "עשה זאת בעצמך"

זוכרים את דודו מ"הום סנטר"? מי לא רוצה להיות דודו? להחזיק במקדחה, להרכיב מדפים, לתקן את מה שהתקלקל או שנשבר ולשמור על מרחב מגורים ועבודה מתפקדים ומתוחזקים היטב. אני נרגעת מאוד מהידיעה שאם משהו התקלקל לא צריך להיערך להוצאה כספית חדשה – זול יותר לתקן אותו. אני ממליצה לכל אחד לעקוב אחר סרטוני "עשה זאת בעצמך" (DIY) ברשת, יש בשפע גם בעברית וגם בשפות אחרות, אני מבטיחה לכם שתהיו מופתעים לגלות כמה רעיונות תוכלו ליישם בחייכם. אלו שירצו להתקדם עם התחביב החדש יוכלו ללמוד לאחוז במקדחה ובמברגה ואפילו להתחיל לתקן דברים בעצמם לשם התרגול ולשם ההנאה.

ראיתם כיסא נטוש ברחוב? יש מה לעשות איתו.

בכל אזור מיושב יש יום לפינוי אשפה גדולה וגזם, אצלנו ברמת גן זהו יום שני. צאו אל הרחוב כבר במוצאי שבת וביום ראשון ותופתעו לגלות כמה "מציאות" אפשר לחדש ולשדרג. כיסאות נטושים שאפשר לצבוע, לחזק ברגים ולרפד, קופסאות, ספרים (שאפשר להפוך למדפים, הקלידו את השאלה: מה אפשר לעשות עם ספרים DIY ותהיו מופתעים 😊) ככל שתחדשו יותר ותחשבו על דרכים לחדש את הקיים תגלו שאתם יכולים לקנות פחות, וקל לכם אף למסור הלאה את מה שלא נמצא בשימוש.

הכותבת היא עורכת תוכן ולשון עצמאית, שעובדת מהבית כבר קרוב לחמש שנים, זמנה לא בידיה ועליה להתייעל באופן מתמיד. מסיבה זו היא מעדיפה להוציא פחות וליהנות יותר, וכאמא לילדים היא רוצה לדעת, שהיא עושה הכל כדי לשמור על עולם בריא יותר, מזוהם פחות, נעים ושקט.

אשמח לשמוע אם הנושא מעניין אותך?

בברכת יום נפלא ומרתק!

הילה

דילוג לתוכן