ארוחת ערב לחבר או לחברה ללא גלוטן

איך לארח חבר עם צליאק לארוחת ערב?

יש לילד או לילדה חבר או חברה בגן שחולים בצליאק? ככה תוכלו לארח אותם לארוחת ערב או צוהריים בביתכם בראש שקט ולהבטיח שהם לא ייחשפו לגרגירי גלוטן ולסיכון בריאותי.

מה זה צליאק וכמה הוא שכיח בישראל?

אחד משבעה אנשים בישראל מאובחנים עם צליאק, באיטליה אגב הנתון עומד על שישה אחוזים בקרב האוכלוסייה. צליאק בשונה מכל רגישות אחרת, היא מחלה אוטואימונית שבה הגוף תוקף את עצמו, כאשר הוא נחשף לגלוטן. נוסף לכך כל חשיפה לגלוטן גורמת לנזק מצטבר לרירית המעיים ומעלה בעשרות אחוזים את הסיכוי לחלות במחלות קשות. אז נכון צליאק זו מחלה שלא מתים ממנה, לא צריך מזרק אפיפן, אבל זו מחלה שגורמת לנזק בריאותי, והדרך לרפא אותה היא רק באמצעות צריכת תזונה ללא גלוטן.

כיצד חולה צליאק מגיב לחשיפה לגלוטן?

כל חולה מגיב אחרת, יש חולים שאינם חווים תסמינים, ולכן גם לא יחוו כאבי בטן, שלשולים, הקאות, סחרחורות ועייפות, אבל יש חולים, בעיקר כאלו שמצויים בסמיכות לתהליך האבחון והריפוי (תהליך איזון הגוף עשוי להימשך שנתיים ויותר, בהתאם לחומרת רירית המעיים), שיכולים להגיב בהקאות, שלשולים, חולשה כללית ועוד. צליאק זו מחלת אלף הפנים, ולכן מומלץ לוודא שהחולה לא נחשף לגלוטן בשום דרך. וכך ניתן לעשות זאת.

כללי הזהב לשמירת סביבת העבודה במטבח ללא גלוטן

  • תבלינים – חשוב להשתמש רק בתבלינים שמסומנים ללא גלוטן או עם אחוז PPM נמוך שהופכים אותם "לבטוחים" – תבליני "פרג", תבליני "מימון", "שופרסל" ותבליני "טעם וריח" עונים על ההגדרה הזו.
  • מלח – כן גם במלח יש גלוטן, יש להשתמש במותג "מלח הארץ," בלבד, רצוי מלח עם צבע מלח הימלאיה או מלח אטלנטי ולא מלח לבן.
  • משטח חיתוך – עדיף לא לחתוך ירקות ופירות על משטח עץ שסופג את שאריות המזון בחריציו אלא על צלחת נקייה לאחר ניקוי בספוג חדש עם סבון ומים.
  • סכין חיתוך – יש לוודא שהסכין נקייה ולא נחשפה ללחם ושלל מוצרי החיטה.
  • כלי אכילה – לוודא ניקיון וייבוש במגבת שלא נחשפה לשלל מוצרי החיטה.
  • משטח עבודה – ראוי לנקות אותו היטב עם מים וסבון ומטלית נקייה.
  • תנור – אם רוצים לאפות מאפה או תבשיל בתנור יש לחמם אותו לחום מירבי במשך שעה לאחר ניקיון יסודי שכולל הסרת שומנים.
  • תבניות – יש לנקות היטב כמו ניקיון התנור ולצפות בנייר אפייה.
  • מחבתות – ניתן לטגן ביצים וירקות על מחבתות ללא בעיה כל עוד הן נקיות.

הגשת מזון ללא גלוטן וחטיפים

  • הגשת מזון גלוטני לצד מזון לא גלוטני – אין בעיה עקרונית, כל עוד יש סימון או הסברה לילד או לילדה מה מותר ואסור.
  • קערת חטיפים- עדיף להימנע מראש מהגשת חטיפים עם גלוטן – יש שפע גדול של חטיפים ללא גלוטן – "דובונים", "תפוצ'יפס", "צ'יטוס", "במבה" רגילה ואדומה (לא אלו עם המילוי, זה פס ייצור אחר), בייגלה ללא גלוטן, מרשמלו, אפרופו וכל חטיף אחר שמסומן היטב בתיבת האלרגנים. בהקשר זה גם קישוט עוגות עם סוכריות צבעיות יכול להיות בעייתי, חפשן סוכריות עם סימון ברור (מותג JOY חלק מאופנהיימר, מיה, דני)
  • "עלול להכיל" – מבחינתנו הורים לילדי צליאק – הביטוי "עלול להכיל" הוא שווה ערך למוצר עם גלוטן, לכן אם המוצר לא מסומן היטב ולא ידוע מהם האלרגנים שלו – אין להגיש אותו.
  • מתוקים כמו סוכריות גומי, רחת לוקום, פיצוחים, פירות יבשים, גרעינים, אגוזים ושקדים – אסור להגיש אם נקנו בתפזורת, אלא רק באריזות סגורות שמסומן בפירוש בתיבת האלרגנים שאין גלוטן חיטה או שעורה או שיבולת שועל ברכיבים.
  • שיבולת שועל – אחוז מסוים מקרב הצליאקים אלרגי גם לשיבולת שועל ללא גלוטן, מסיבות אלו, בעיקר אם הילד או הילדה עדיין לא מאוזנים, מומלץ להימנע מהגשתה (בדרך כלל משלבים אותה בעוגיות, דייסות, תערובות לחביתיות).

מה לגבי ארטיקים וגלידות?

הרבה שואלים אותי מה כבר יכול להיות בעייתי בארטיק (כמו שהרבה שואלים מה יכול להיות בעייתי במלח) התשובה היא פס הייצור – ייתכן וממש קודם החליטו לייצר גלידה עם גביע מגלוטן, ופס הייצור לא נוקה, כתוצאה מכך נותרו פירורי גלוטן מזעריים על המשטח. מסיבות אלו מומלץ לרכוש ארטיקים של "נסטלה" או של "שטראוס" (הארטיקים והגלידות של "פלדמן" עלולים להכין גלוטן) לגבי גלידות – שימו לב לתיבת האלרגנים או אם יש סימון מפורש ("שטראוס" מקפידים).  

האם מותר עוגות, פיצות, פלאפל?

מומלץ לא לרכוש אוכל מוכן, גם אם נראה כי אין בו רכיבי גלוטן, או שיש בסיס פיצה ללא גלוטן בפיצרייה. הרבה פעמים העובדים משתמשים באותה מצקת לצורך יציקת רוטב העגבניות על בסיס הפיצה עם הגלוטן וזו שללא, או שעובדים על אותו משטח, לרוב הם גם אופים את הפיצה באותו הטאבון – והרי לכם פיצה גלוטנית למהדרין וילד או ילדה שסובלים מכאבי בטן. ההמלצה שלי, אם יש לכם אפשרות לעמוד בהכנות המקדימות הללו – הכינו אוכל בבית או רכשו ממקומות שידועים כמקפידים כמו פיצה גאראג'", פיצה "פרגו" ו"פלאפל בריבוע" (גם שם חשוב להדגיש – צליאק)

מה אפשר להכין לארוחת ערב ללא גלוטן?

  1. אפשר לטגן חביתה, ביצה עין או להכין ביצים קשות, לחתוך ירקות, להגיש גבינות, חומוס (עדיף צבר או אחלה שידועים כללא גלוטן או חומוס ביתי מטחינה ללא גלוטן) ולקנות לחמניות ללא גלוטן בסופר במרקט.
  2. אפשר להכין חביתיות עם תערובת מוכנה של "שי לי בטבע", שופרסל "גרין" או תערובת של המותג "כרגיל".
  3. אפשר להכין לחמניות גבינה ברזילאיות מקמח טפיוקה או מתערובת מוכנה (קצת קשה להשיג אבל שווה את זה).
  4. אם "הכשרתם" את התנור גם פיצה, טוסטים, פשטידות וקישים עם קמחים ללא גלוטן.
  5. ואם לא רוצים להסתבך – פסטה ללא גלוטן עם רוטב פסטה לילדים של "פרי נור" או "יכין" (שמסמנים היטב אלרגנים) וכמנת חלבון ביצה.

מה כדאי להגיש לשולחן?

תמיד טוב להגיש פירות וירקות חתוכים על משטח נקי בסביבה נקייה מגלוטן, מים או שתייה טבעית. אין באמת צורך להעמיס סוכר על הילדים, בטח לא בשעות הערב, הילדים בין כה וכה מתרגשים מהמפגש ביחד, האוכל הוא לא העניין המרכזי.

לסיכום, אפשר להרחיב עוד רבות על אפייה ובישול בסביבה ללא גלוטן, אולם המידע שמפורט במאמר הזה משמש כבסיס טוב לאירוח ובכלל להכנת הבית לידידותי לצליאק, שיאפשר לכם להעמיק חברויות ולאפשר גם לילד או לילדה שסובלים מצליאק להרגיש קצת יותר בבית גם במקום שהוא לא הבית שלו.

אשמח להשיב לשאלות נוספות.

מי אני?

נעים מאוד, אני הילה, אימא לילד עם צליאק שאובחן לפני כשנתיים באמצעות בדיקת ביופסיה ושתי בדיקות דם. בבלוג שלי אני כותבת על צליאק, בריאות, תזונה שתורמת למיקרוביום וחיים מאוזנים באגן הים התיכון. אשמח שתעקבו 😊  https://www.instagram.com/hillatzur_schinasi/

דילוג לתוכן