לחיות על פי תפישת חיים ים תיכונית טבעית ובריאה יותר.

זה לא מאמר על התחממות גלובלית ועל החשיבות של צריכה מבוקרת והימנעות משימוש בכלים חד-פעמיים, גם לא תמצאו פה טיפים רווחים על הליכה ברגל לעומת נסיעה קצרה במכונית, המלצות אלו ידועות לכולם, ולא יוסיפו לכם ערך, מה כן תמצאו פה? כמה טיפים שימושיים ומעשיים שיחסכו לכם כסף רב ויהפכו את סביבת המגורים שלכם לנעימה יותר.

החליפו את האקונומיקה בחומץ הדרים.

חומץ הדרים מורכב מכל קליפות פירות ההדר, והוא מחליף את חומרי הניקוי הכימיקליים שמזהמים את מקורות המים שלנו, מסוכנים לנו ומסוכנים לסביבה. אפשר לנקות עם חומץ הדרים כל אזור שעולה ברוחכם, החל מחלונות, כיריים, רצפות, ריהוט, מקררים, תנורים וכיריים ועוד.

כיצד מכינים חומץ הדרים?

לצורך ההכנה הצטיידו בצנצנת עם קיבולת של כשניים או שלושה ליטרים, פירות הדר שונים, מים ופיסות בד. בשלב הראשון חתכו את פירות ההדר לרבעים ומלאו את הצנצנת עד למחציתה, בשלב השני הוסיפו מים עד למילוי סופי וכסו בפיסת בד, שסביבה מלופף חבל למטרת קיבוע. כעבור שבועיים פתחו את הצנצנת ושפכו את הנוזל אל סיר בישול רחב, הרתיחו אותו ושפכו אותו שוב אל קערת זכוכית דרך פיסת בד נוספת (שלב זה יסנן עובש ותוצרי לוואי לא רצויים). לאחר שהנוזל התקרר וצבע בגוון אחיד, מזגו אותו אל מיכל זכוכית או אל מיכל פלסטיק שנמצא ברשותכם. לצורך הניקוי תוכלו להיעזר בפיית תרסיס ובמטלית. התוצאה: בית מלא בניחוחות מרפאים של פירות הדר וניקיון בטוח יותר לכם ולסביבה.

יש אפשרויות לרכוש בגדי יד שנייה בכל גיל.

אופנת יד שנייה מורכבת יותר ממה שנראה לעין, ולמעשה אפשר לחלק אותה לשלושה סוגים:

  • יד שנייה מהשנים האחרונות שכוללת בגדים משומשים במצב טוב או אפילו עם התגית שנרכשו ברשתות הגדולות.
  • יד שנייה וינטאג' – בגדים שנוצרו בעבר, בדרך כלל בטווח של 25 שנים אחורה.
  • יד שנייה רטרו – אופנה חדשה ואופנת וינטאג' שמזוהה עם תקופה או עם סגנון מסוים (לדוגמה הדפסים אבסטרקטיים בשנות ה-70, פרחים גדולים בשנות ה-50 ועוד).

עד כמה התופעה רווחת?

מותגים גדולים כמו ליוויס וגוצ'י פתחו לאחרונה רשתות וינטאג' שבהן נמכרים פריטים שנרכשו בעבר על ידי לקוחות, נרכשו מחדש על ידי הרשת (בדרך כלל בתמורה לזיכוי לרכישה "מעגלית"), עברו תהליך של השבחה בידי הרשת וכעת מוצעים למכירה מחדש במחיר זול יותר. בארץ תחום הוינטאג' עדיין מזוהה עם "האפשרות להתלבש בזול" אבל במדינות אירופאיות "המחיר" הוא לא הערך המרכזי אלא דווקא הייחודיות, ופריטי וינטאג' נדירים לא פעם מכונים כ"שכיות חמדה" או כ"אוצרות", ולכן לפני שתפסלו אפשרות זו בחנו מה יש לשוק להציע.

כיצד תדעו שבחרתם נכון?

  • אין תחליף למראה עיניים – אם יש באפשרותכם הגיעו לאזור המכירה, מששו את הבדים, העריכו בעין את גוון הבגד והתאמתו לגוון הפנים שלכם, בדקו את טיב המוצר ומדדו אותו. אם אין באפשרותכם להגיע, הסתמכו על כישוריה של אספנית מנוסה, שתוכל להעריך את הפריט עבורכם.
  • העדיפו גזרות שמחמיאות למבנה גופכם – אני מודעת לתפישה המקובעת של מבני גוף, לחוקים הנוקשים ולכללים שלא פעם מאלצים אותנו לוותר על בגדים שרצינו. עם כל הרצון להישאר פתוחה לעניין, המציאות מלמדת שיש גזרות שמחמיאות יותר ויש גזרות שמחמיאות פחות.
    אין טעם לרכוש בגד חדש או בגד מיד שנייה אם לא תלבשו אותו, ולכן הכירו את הגזרות המחמיאות לכם, היוועצו ביועצת תדמית וסגנון, מדדו, התחילו במחקר הפרטי שלכם על אודות מבני גוף וסגנונות לבוש, והרכיבו מלתחה בחוכמה ולא מתוך גחמה – כי קל מאוד להתפתות בעולם היד שנייה, הפריטים זולים יותר, הצבעוניות מסחררת, אך אם רכשתם פריט לתצוגה – שם הוא יישאר. הארון שלכם הוא נדל"ן – אחסנו בו רק את מה שתואם את סגנון חייכם.
  • ערכו קניות לפי הצורך – כל סוחרת בפריטי וינטאג' בוודאי תפתה אתכם לרכוש את הפריט, כי הוא ייחודי, חד-פעמי, ואין לדעת מתי הוא ישוב. מניסיון של כשנתיים בזירה מסחרית זו אני יכולה לומר שכל פריט חוזר, אומנם לא באותה הצורה, לעיתים לא באותו ההדפס, גם לא באותו "המצב" אבל עדיין חוזר עם קווים משותפים, היו פתוחים לשינויים, מה שלא נחוץ לכם עכשיו – לא צריך להיות בארון או בבית שלכם.

אור השמש הוא נכס יקר.

אנחנו חיים באזור ים תיכוני משופע באור שמש טבעי, הקיץ פה נמשך כמעט שמונה חודשים בשנה, אור השמש הוא נכס יקר לבריאות ולחיים שלנו. היעזרו באור השמש כדי לגדל צמחים ביתיים, להנביט ירקות (זה קל ופשוט ויש מדריכים רבים ברשת) להאיר את הבית ואפילו להעצים את התאורה הטבעית שחודרת מבעד לחלונות ולתריסים (הצבת מראה או פריט מזכוכית מול מכפילה את אלומת האור בחלל) .

הכירו את כיווני האוויר שלכם – בתים דרומיים הם חמים יותר, לכן הצטיידו בווילונות האפלה, כך תוכלו לחסוך בעלויות מיזוג האוויר, כיוונים צפוניים קרים יותר ולכן מומלץ להוסיף באזורים אלו טקסטיל כמו שטיחים, וילונות, מפות, כריות ועוד – וזאת כדי לחמם את האזור בצורה טבעית ולא ממקור חשמל.  אם התברכתם בכיוון אויר מזרחי – מקמו את המשרד הביתי שלכם באזור ושתו את הקפה שלכם עם קרני השמש, אין חוויה מרוממת מזו, ואם התברכתם בכיוון אוויר מערבי, התכוננו למופע היפה ביותר של היום – לאור השקיעה, מקמו ספה נוחה והמתינו לאירוע מרחיב לב זה, גם אם הים נמצא במרחק של עשרות ואף מאות קילומטרים מכם.

המלצה לשדרוג החוויה: אם המקלחת שלכם ממוקמת במערב, פתחו את התריסים (תוך שמירה על פרטיות) והניחו לאור השמש השוקעת לחדור מבעד לחלונות בזמן שאתם מנקים מעליכם את טרדות היום – חוויה זו משולה לפעולת ניקיון כפולה – שמטרתה לזכך את הנפש ולזכך את הגוף.

לסיכומו של עניין, להיות ירוק יותר (ואולי גם ים תיכוני יותר) זה למצות את הטוב מהקיים, חפשו אותו ותראו איך חייכם משתפרים בצעדים קטנים. זה פשוט יותר, רק צריך להיות מכוונים לכך, לבחון את הפעולות היומיומיות שלנו ולדעת שלכל חלופה יקרה יש חלופה חסכונית ובריאה יותר, שתשאיר לכם יותר זמן פנוי, תפנה אתכם מטרדות הפרנסה ותסייע לכם לסגל אורח חיים מאוזן ובריא יותר.

אם אהבתם את התוכן שלי, הירשמו לרשימת התפוצה שלי ותקבלו ממני תוכן נוסף.

כתבו לי אם תרצו שאכתוב על נושאים נוספים שמשיקים לתחום: hillaschi@gmail.com  הילה צור שינזי, היוצרת מאחורי פלפל-לה שירותי תוכן לעסקים, ואישה שחיה באזור הים התיכון ורוצה למצות את המרב שבו.

דילוג לתוכן